fredag 13 mars 2009

Tillbaka

Första inlägget på länge för min del. Har flyttat så jag får väl skylla på det. Först det obligatoriska: -Sjöberg ditt elände, lär dig reglerna innan du drar på dig domartröjan. - Frölunda, Frölunda, varför finns ni? supportrar med flaggor med reklam. Skämmigt! -LHF-stjärnor som tjänar hyfsat. Ni som tjänar hyfsat hyfsat bra på på att lira några månader per år här i stan: Ge järnet och låtsas åtminstone vilja dö för oss på läktarna som sjunger era namn och namnet på laget på de tröjor ni drar på er.

Mer personligt. Jag har som sagt flyttat. I nya gemensamma lägenheten har vi blott Ettan, Tvåan, Fyran, kunskapskanalen och SVT 24. Till min sambas förtret. Vi satt iallafall och glodde på teve på fredagkvällen. Först något dansprogram på fyran, inte mycket att säga om den skiten. Sedan en dokumentär om kvinnor i Liberia som över religionsgränser enade sig mot krigsherrar och regering och krävde fred. Trots hot, trots våld satte de emot pojkar och män med vapen. Det vore nedvärderande mot dem att säga att de hade hade stake - de hade jävligt mycket fitta. Sen blev det en inspelad dokumentär om zapatisterna i södra Mexikos djungler och på samma band en dokumentär om flyktingar.

Efter det, när samban gått och lagt sig. Då minsann... då plockade jag fram kassetten med sammandrag av engelska ligacupfinalerna 1974 och 1980 (Wolverhampton-Manchester City respektive Wolverhampton-Nottingham Forest). England jaja. Wembley i gammal god stil med ståplats och allt. Kompakt tryck hela tiden. Tuffa frisyrer (Viv Andersons afrofrilla var inte att leka med) á la IFK Luleå 1971 om ni har sett lagbild därifrån.

Emlyn Hughes var om ag inte är helt ute och cyklar med i Liverpools lag på Skogsvallen 1971 och likaså i Wolves Ligacupvinnande elva 1980. Lite kul anknytning är det.

Inte var det mycket reklam heller. Så skönt på något sätt. Spelarna på bänken satt invirade i filtar som såg ut som något från ett militärt överskottslager och pappa Clough i Nottingham såg ut som en gangster mer än en Armanimodell som dagens managers. En reklam som syntes var Rizla. Alltså papper för att rulla egna cigg vilket alla med ekonomiskt sinnade fäder känner till, alternativt papper lämpligt för att rulla sig en spliff (det ordet har jag lärt mig väldigt nyligt).

En sak till måste jag nämna. Har ni missat utställningen i ishallen - sörj icke. Det kommer tillbaka. Och ja, det blir absolut utställning med anknytning till vårat fotbollslag.

I F K vi ska gå upp till ettan.
I F K vi ska gå upp i år.

Inga kommentarer: