måndag 8 december 2008

Rubrik: Järnverket i våra hjärtan...

...eller "Rolles identitetskris".

Det blir färre och färre anställda på järnverket kan en ju konstatera utan att ha några exakta siffror. Har ingen aning om hur många det är där nu men nu har det ju varslats om att ännu fler ska bort. Trots att jag aldrig har jobbat där, inte mer än ett fåtal gånger varit in på området så finns det som en del av både min självbild och min bild av Luleå. En masugn utåt Svartöstaden är lika viktig för min sinnebild av lulestan som någonsin Domkyrkan inne i centrum.

Under hela andra halvan av 1900-talet flyttade folk till Luleå för att få jobb. Inte sällan ett jobb på järnverket eller något med anknytning dit.

Roffe Wikström, en bluesman i låten "Sjung svenska folk" (fritt ur minnet): "Måste sälja gårn i Tornedalen flytta ner till Luleå stad. hade hört av en kompis att det fanns jobb på NJA."

Stadsdelar som Örnäset stampades tidigt upp för att tillgodose behovet av bostäder, senare kom Tuna och sen blev det ju tal om det stora men ej förverkligade Stålverk 80 som motiverade bygget av Hertsön.

(Här hade jag tänkt mig något tufft citat från "Fightern från Fittbergsliden" som är en roman med skön lulekänsla men hittar inte boken.)

Jobbar (jobbade) vi inte där själva så känner vi iallafall många som gör (har gjort) det. En granne, tornedaling, har varit där sådär en trettio år. En annan granne i samma ålder, från en annan del av Norrbotten, fick gå redan i samband med Inexas nedläggning. Genom alla år, vad har det vanligaste samtalsämnet med de snubbarna varit? Vad är det som skapat mest känslor både positiva och negativa? Ni vet nog svaret.

Luleå-hockey-järnverk. En treenighet, odelbart. Hockeyn utan den där tuffa känslan på H - arbetarkulturen vore inte Luleås hockey. Nu är det ju sämre med det och det finns väl mest i ett nostalgiskt skimmer från 80-talet. Trots min rabiata vänsterism och hat mot kommersialism, reklam, kapitalets inflytande på idrotten så är det svårt att tänka sig Luleå Hockeys tröjor utan SSAB. Det är ju vårt järnverk.

Vi har vår fina klubbsång:"... och alla är dom stålmän, och alla är dom stå-å-ål-män".


Det är mycket möjligt att jag å ena sidan romantiserar och å andra sidan överbetonar järnverkets betydelse för mentaliteten i Luleå och kring hockeyn. Framförallt hos de yngre kan jag tänka mig att det inte alls spelar någon roll. Personligen ser jag iallafall efter senaste varslet hur allt förändras när de ska flytta Plannja söderut och dra ner på järnverket - är vi en tung industristad fortfarande? eller är det bara jag som upptäckt verkligheten.

Har de stängt Stadspuben? Fan vad konstigt det ser ut på Domus numera.
Krossa Skellefte! I Delfinens ishall.
Jag tänkte lägga till något budskap riktat mot SSAB:s nedskärningar. Men det kanske räcker med det här vimsiga inlägget som det är.

1 kommentar:

Zelo sa...

Jävligt bra skrivet.

Du bör skicka in den här som insändare till våra länstidningar.